Na co dzień Pomysły 

Czy to koniec popytu na ropę naftową?

To już oficjalna i potwierdzona informacja: coraz więcej osób oraz przedsiębiorstw inwestuje w samochody o napędzie hybrydowym lub elektrycznym, a ropa naftowa przestaje być opłacalnym surowcem.

Właściwie sytuacja zaczęła tak wyglądać już od końca 2015 roku, kiedy po raz pierwszy auta przyjazne środowisku stały się zjawiskiem masowym. Obecnie ta zmiana poszła już aż tak daleko, że europejskie korporacje taksówkowe i lotniska jak najęte kupują Tesle jako część wyposażenia swojej floty. Kto nie jest do końca w temacie temu mogę w skrócie powiedzieć, że Tesla to obecnie auto najbardziej przyjazne środowisku, zostawiające najmniejszy ślad węglowy, a w dodatku najbardziej wydajne paliwowo. Niedawno miał zresztą premierę najnowszy model, czyli Tesla 3, a lista oczekujących wydłuża się wprost proporcjonalnie do ilości miesięcy, które od tego czasu upłynęły.

Co zatem z ropą naftową? Surowiec obecnie promują głównie Stany Zjednoczone oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie, sztucznie utrzymując jego cenę na poziomie od 70 centów do około 6-7 dolarów. Nie wiadomo jednak, czy to zachęci społeczeństwa z całego świata do zaprzestania inwestowania w paliwa przyjazne środowisku. Wydaje się, że epoka paliw kopalnych minęła już na dobre, bo staliśmy się bardziej odpowiedzialni ekologicznie, o czym także mówią statystyki.

W Genewie, ilość taksówek hybrydowych wzrosła od 30 aut wg danych z 2009 do około 400 (na 1200 taksówek) wg najnowszych danych. Chociaż taksówki hybrydowe są niemałym kosztem dla ich właścicieli, to te już zakupione taksówkarze starają się maksymalnie wykorzystać. Niektóre samochody o napędzie hybrydowym są w użyciu 24 godziny na dobę, a zmieniają się tylko trasy i kierowcy. Przy małej manipulacji specjalistów z serwisów samochodowych jeszcze bardziej zwiększa się ich wydajność paliwowa i osiągi. Także właściciele flot przemysłowych doceniają hybrydowe auta, gdyż zużywają średnio 5 l/100 km i mniej. Zakup samochodu z napędem hybrydowym zwykle zwraca się im w przeciągu około 4 lat eksploatacji auta, a we Francji dodatkowo kupujący otrzymuje dotację.

Ropa naftowa jednak nadal ma swoje miejsce poza motoryzacją, chociażby w wielu procesach produkcyjnych, gdzie próbuje się ją zastępować co prawda substancjami bardziej ekologicznymi ale nie zawsze jest to proces dający miarodajne efekty. Znaczenie ropy zmniejszyło się już bardzo np. w procesie produkcji plastiku, ale jest nadal bazą do wytwarzania wielu przedmiotów powszechnego użytku.

Related posts

Leave a Comment